Tájékoztató a panaszok és a közérdekű bejelentések eljárásrendjéről
Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata valamint Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzat Polgármesteri Hivatala a panaszok és a közérdekű bejelentések eljárásrendjéről, azok hatékony és megnyugtató megoldása érdekében, az alábbi tájékoztatást adja.
A panaszok és a közérdekű bejelentések eljárásrendjét a panaszokról, a közérdekű bejelentésekről, valamint a visszaélések bejelentésével összefüggő szabályokról szóló 2023. évi XXV. törvény (a továbbiakban: Panasz tv.) szabályozza.
Panasszal és közérdekű bejelentéssel bárki fordulhat szóban vagy írásban a panasszal vagy a közérdekű bejelentéssel összefüggő tárgykörben eljárásra jogosult szervhez.
A panasz olyan kérelem, amely:
- egyéni jog- vagy érdeksérelem megszüntetésére irányul, és
- elintézése nem tartozik más – így különösen bírósági, közigazgatási – eljárás hatálya alá.
A közérdekű bejelentés olyan körülményre hívja fel a figyelmet, amelynek orvoslása vagy megszüntetése a közösség vagy az egész társadalom érdekét szolgálja.
Érdemes tehát a bejelentőnek a bejelentése megfogalmazásakor a következőket átgondolnia:
- a bejelentésben megjelölt ügyben melyik az eljárásra jogosult szerv,
- a bejelentésben megjelölt ügy elintézése nem tartozik-e más – így különösen bírósági, közigazgatási – eljárás hatálya alá,
- a bejelentésben megjelölt ügy az azzal megkeresett szerv számára is érthető és beazonosítható módon került-e körülírásra,
- a bejelentést a sérelmezett tevékenységről vagy mulasztásról való tudomásszerzéstől számított 6 hónapon belül kell megtenni, mert az ezt követően előterjesztett panasz vizsgálatát az eljárásra jogosult szerv mellőzheti, az egy éven túl előterjesztett panasz vizsgálatát pedig mellőzi.
Ha a panaszt vagy a közérdekű bejelentést nem az eljárásra jogosult szervhez tették meg, azt a beérkezésétől számított 8 napon belül – a panaszos vagy a közérdekű bejelentő értesítése mellett – az eljárásra jogosult szervhez át kell tenni, egyebekben – ha törvény eltérően nem rendelkezik – 30 napon belül kell elintézni. Ha a panasz vagy a közérdekű bejelentés elintézését megalapozó vizsgálat előreláthatólag 30 napnál hosszabb ideig tart, erről a panaszost vagy a közérdekű bejelentőt tájékoztatni kell, de az ügyintézés határideje ebben az esetben sem haladhatja meg a 6 hónapot.
Az eljárásra jogosult szerv kapcsolatot tart a panaszossal és a közérdekű bejelentővel, beadványa kiegészítésére, pontosítására, a tényállás tisztázására, valamint további információk rendelkezésre bocsátására hívhatja fel, illetve meghallgatja, ha azt a panasz vagy a közérdekű bejelentés tartalma szükségessé teszi. Ha az eljárásra jogosult szerv azt észleli, hogy a panasz vagy a közérdekű bejelentés elintézése más eljárás hatálya alá tartozik – a panaszos vagy a közérdekű bejelentő értesítése mellett – haladéktalanul gondoskodik a feladat- és hatáskörébe tartozó eljárás megindításáról, feladat- és hatásköre hiányában pedig az adott eljárás lefolytatására jogosult szervhez való áttételről.
Amennyiben a panasz vagy a közérdekű bejelentés alaposnak bizonyul, gondoskodni kell a jogszerű vagy a közérdeknek megfelelő állapot helyreállításáról, illetve az egyébként szükséges intézkedések megtételéről, a megtett intézkedésről vagy annak mellőzéséről pedig az indokok megjelölésével a panaszost vagy a közérdekű bejelentőt értesíteni kell.
A panaszost vagy a közérdekű bejelentőt – rosszhiszeműen, valótlan adat vagy információ közlése esetét kivéve – nem érheti hátrány a panasz vagy a közérdekű bejelentés megtétele miatt.
Figyelem!
- Az azonosíthatatlan személy által tett panasz vagy közérdekű bejelentés vizsgálatát az eljárásra jogosult szerv mellőzi. (Ebben az esetben a panaszt vagy közérdekű bejelentést csak abban az esetben vizsgálja meg, ha a panasz vagy a közérdekű bejelentés alapjául súlyos jog- vagy érdeksérelem szolgál.)
- A korábbival azonos tartalmú, ugyanazon panaszos vagy közérdekű bejelentő által tett ismételt panasz vagy közérdekű bejelentés vizsgálata mellőzhető.
- Ha az eljárásra jogosult szerv számára nyilvánvalóvá válik, hogy a panaszos vagy a közérdekű bejelentő rosszhiszeműen, valótlan adatot vagy információt közölt, a panasz vagy a közérdekű bejelentés elintézését megalapozó vizsgálatot intézkedés mellőzésével befejezheti.
- Tekintettel arra, hogy a panaszok és a közérdekű bejelentések intézésére vonatkozó eljárás nem hatósági eljárás, a Panasz tv. a bejelentő vagy az adott ügyben érintettek számára jogorvoslati lehetőséget (fellebbezést, közigazgatási pert) nem biztosít.
Az eljárásra jogosult szerv a panasz vagy a közérdekű bejelentés elintézése során a személyes adatok, illetve más adatok – különösen a minősített adat, illetve a törvény által védett titok – védelmére vonatkozó szabályok szerint jár el.
A panaszokkal vagy a közérdekű bejelentésekkel kapcsolatos adatkezelési tájékoztatót itt találja.