Az egyszeri műkedvelőnek a legjobb esetben is nem túl izgalmas gobelinek és amatőr foltvarrási próbálkozások ugranak be, ha azt hallja: textilkiállítás. Az Újpesti Kulturális Központ szervezésében az Újpesti Polgár Centrumban megrendezett formabontó és merész tárlat nem is állhatna távolabb ettől a sztereotípiától.
A február 14-én megnyitott, „Textiltörténetek – Rálátás” címre keresztelt kiállításon magtekinthető munkák már első pillantásra kiragadják a szemlélőt a megszokott formák világából.
A Modern Műhely alkotói ugyanis igyekeztek túllépni a vizuális megjelenítés korlátain: alkotásaikban meghódították a harmadik dimenziót is.
Mindegyik művész egy-egy jól körülírható technikát vagy motívumfüzért vonultat föl: van, aki a fekete-fehér ellentétét, a vonalak vagy a körök összhatását, a különböző anyagok és vegyszerek kapcsolatát vagy az eltérő szövetek kontrasztját állítja a középpontba.
Különösen érdekesek Bornemisza Eszter alkotásai, akinél – egyfajta „vendégszövegként” – gyakori elem a papír és a betű, mint motívum, illetve jellemzők nála a képek szerves egységeként szolgáló megszakítások, hézagok.
A térbeliség szimbolikájával Váradi Gyöngyi játszik a leglátványosabban, de a megfogható és megfoghatatlan, a közeli és a távoli, a jelképes és a konkrét ellenpárjaira Nagy Enikő, Acélosné Solymár Magdolna és Pásztor Piroska is több művében építkezik.
A témák változatossága is üdítő: a természet motívumai épp úgy megjelennek a koncepciókban, mint a társadalomkritika, az elmagányosodás, a halál, a szerelem, az urbánus lét, a spiritualitás és ami talán a legmeglepőbb, a történelem.
Utóbbi téma kapcsán külön említést érdemel Nagy Enikő mellbevágó, tárgyát minden apró mozzanatában visszaadó, szintetizáló erejével a háborús tragédia konvencionális ábrázolásain túlmutató alkotása, a Don 1943.
„Mindannyian a hagyományos foltvarrástól indultunk el 14 évvel ezelőtt, ezt viszont idővel túlságosan szűkösnek éreztük. Külföldi képzőművészek technikái adták az ihletet ahhoz, hogy kísérletezzünk, tágítsuk a határainkat. Így született meg a Modern Műhely, melynek vezetését Bornemisza Eszter vállalta magára” – mesélte lapunknak Szomor Ágnes, a művészeti egylet egyik alapítója, aki elárulta, hogy a kiállított munkákat az utóbbi két év terméseiből válogatták össze.
Örömmel újságolta azt is, hogy március 7-e – a tárlat zárása – után a művek egy részét Franciaországban teszik majd közszemlére.