Hummusz és szezámkrém

A szezámmagot a magok királyának nevezik. Indiából származik. Nem is gondolnánk, hogy amilyen kicsi, az élettani értéke olyan nagyon magas.

Hummusz és szezámkrém  kép

Sok vitamint, ásványi anyagot, fehérjét, olajokat és rostot tartalmaz. Kiemelkedő a Ca (975 mg), K (465 mg), Mg (351 mg), Fe (14,6 mg) tartalma. Segít a csontok, a bőr, haj, ízületek, érfalak karbantartásában. Véd a DNS károsodástól, UV sugárzástól, csökkenti a szorongást a benne lévő komplex tápanyagok segítségével.
A szezámmagot belekeverhetjük a panírmorzsába, müzlibe. Díszíthetjük vele a salátákat, süteményeket, pékárukat.

A szezámolaj antioxidánsokat, fitinsavat, fitoszterolokat tartalmaz, így gyulladáscsökkentő, kollagéntermelő, bőr- és hajápolásra, masszázsra is alkalmas az étkezési felhasználás mellett. A szezámolajat ételekbe, salátákba, süteményekbe tehetjük.

A szezámkrém kissé megpirított szezámmagból és annyi vízből áll, amennyi a kenhető állaghoz kell. Kevés sóval ízesíthetjük.

Tahini: 20 dkg pirított szezámmag, 1 dl víz, 2 evőkanál olíva olaj, ½ citrom leve, 1 gerezd zúzott fokhagyma, só összetevőket összeturmixoljuk. A krémes állagú tahinit krémlevesekbe, főzelékbe, reggelizőkrémekbe keverhetjük. Majonézes salátákba, mártásokba, alkalmazhatjuk.

Halvakrém: 20 dkg pirított szezámmaghoz tetszés szerinti mézet adunk a megfelelő krémes állag eléréséig. A halvakrémet sütemények töltelékébe, tetejére, vagy pudingokba, desszertekbe tehetjük.

Hummusz: 25 dkg csicseriborsót előző nap beáztatunk, majd puhára főzzük sós vízben. Leöblítjük és elturmixoljuk 1 citrom levével, 10 dkg tahinival, 1 gerezd zúzott fokhagymával, 1 dl olíva olajjal. Annyi vizet tegyünk hozzá, hogy krémes állagú legyen. A krémeket zárt edényben, hűtőben tároljuk.

Lettner Annamária