Felelősség az egészségünkért

Az orvosi rendelők zsúfolásig megteltek, az osztálytermek félig üresek, a villamosokon, buszokon mindenki szipog, prüszköl, köhög, fújja az orrát. Február elején az átlag nappali hőmérséklet körülbelül 8-10 Celsius-fok. A körülmények ideálisak az influenzaszerű megbetegedések elterjedésének, mondhatni, az idei „téli tavasz” a vírusoknak paradicsomi körülményeket teremtett.

Felelősség az egészségünkért kép

Az influenzavírusok a köhögéskor, tüsszögéskor és beszéd alatt keletkező légúti váladékcseppecskék segítségével, cseppfertőzéssel terjednek. A zártabb közösségben dolgozók, tanulók körében egyik napról a másikra eshet ágynak az, aki megfertőződik. Mindannyian tapasztaltuk már, mennyire kellemetlen tud lenni az akár hetekig tartó gyengeség, izomfájdalom és lázas állapot. Nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy az influenzaszerű járványos megbetegedések ellen legjobb védekezés a támadás helyett a megelőzés.

Hét tuti tipp a megelőzés:
1. Kézmosás. Naponta többször, főleg tömegközlekedési eszközök igénybevétele után, nyilvános helyek látogatása után, illetve minden esetben, amikor hazaérkezünk, nagyon fontos a kézmosás. Ezzel számtalan fertőzést előzhetünk meg.
2. Réteges öltözködés. A meghűléses, influenzaszerű megbetegedések jelentős hányadát a nem megfelelő öltözet okozza. (Kimelegedve kilépünk a hideg levegőre, vagy épp ellenkezőleg: nem az évszaknak, hőmérsékletnek megfelelő ruházatban vagyunk és megfázunk.) A legmegfelelőbb réteges öltözet ilyenkor: könnyű pamutanyagból készült alsó- és felsőruházat, valamint egy pulóver vagy kardigán.
3. Tüsszentsünk, köhögjünk zsebkendőbe. Így higiénikus és így elegáns.
4. Együnk sok gyümölcsöt. A C-vitaminban gazdag gyümölcsök erősítik az immunrendszert, a szervezet természetes védekezőrendszerét.
5. Szellőztessünk rendszeresen. A friss levegő serkenti a vérkeringést, a megfelelő anyagcserét, a jó agyi állapotokat, és szintén immunerősítő hatása van.
6. Igyunk teákat. A nem túl forró, de meleg italok, gyógyteák, jótékony hatással vannak a felső légúti megbetegedések megelőzésében és kezelésében.
7. Téli hónapokban szedjünk D-vitamint. Amíg rövidek a nappalok, hosszúak az éjszakák, a D-vitamin segít a napfény jótékony, immunerősítő hatásait pótolni. Minden nap egy darab D-vitamin és türelem. „Várj, míg felkel majd a nap.”


Az influenza kezdeti tünetei közül a hurutos tünetek hiányoznak: jellemző rá a hirtelen kezdet, a magas láz, az erős levertség és az izomfájdalmak. Általában 1-2 hét alatt magától gyógyul, a lábadozás azonban elhúzódó lehet. Szövődményei súlyosak lehetnek, ezért elengedhetetlen a globális felkészülés a szezon előtt.
Az évszaknak és a környezetünknek megfelelő természetes táplálkozással és lelki egyensúllyal számos betegség, így a téli influenza is nagy eséllyel kivédhető.


A betegség lelki vetülete
Ritkán esik szó egy egészen más aspektusáról ennek a megbetegedésnek. Bizonyos alternatív szemléletek szerint minden betegségnek, így az influenzának is létezik lelki vetülete, amelyet a betegnek érdemes figyelembe vennie. Eszerint a szemlélet szerint a betegség nem mindenáron elkerülendő, tűzzel-vassal irtandó jelenség, hanem a szervezet jelzése, hogy valamilyen szempontból nem a megfelelő úton haladunk, illetve önkorrekciós, tisztulási folyamat a megbetegedés, ami által a pszichés szinten nem megoldott problémáktól testi úton igyekszünk megszabadulni.
Így vagy úgy, a lényeg: egészségünk megőrzése egyéni felelősségünk, de emellett a környezetünkben élők iránt is felelősséggel tartozunk. Előzzük meg a járványos megbetegedések elterjedését, vigyázzunk magunkra és embertársainkra.