Adventi készülődés

Az adventi időszak a Szentestét megelőző negyedik vasárnaptól karácsonyig tart. Korábban szokás volt ilyenkor böjtöt tartani, tiltották a zajos mulatságokat és az ünnepélyes házasságkötéseket. A böjt hagyományos értelemben tartózkodás jelent az evéstől, ivástól, vagy szenvedélyeinktől. Tudatosan böjtölni vallási, spirituális, politikai, illetve egészségügyi okokból is lehet.

Adventi készülődés kép

Böjt

Manapság a böjt nem csak az egyházi értelemben vett böjtöt jelenti, hanem egy-egy ételtől, italtól vagy szenvedélyünktől való tartózkodást is. A böjtnek rengeteg változata ismert: az emberek ilyenkor szokták elhagyni a hús, a tojás, a gabonafélék fogyasztását, illetve a cigaretta, az alkohol, vagy egyéb más az egészségre káros szerek használatát. Fontos, hogy ha elhatározzuk, hogy böjtölni fogunk, ne kényszerként fogjuk fel, hanem lehetőségnek arra, hogy megkíméljük és megtisztítsuk a szervezetünket a sokat fogyasztott, illetve a káros termékektől.

Az adventi böjt időszakában felkészíthetjük a szervezetünket a téli hirtelen nagy kalóriabevitelre. Ki tudna ellenállni a mama töltött káposztájának, vagy egyszerűen mesés diós és mákos bejglijének?

A böjt pozitív egészségügyi hatásai:

Sokan a fáradtság vagy betegség idején előnyben részesítik a böjtöt a gyógyszerekkel szemben. Szerintük hagyni kell, hogy a test végezze el a piszkos munkát, ezzel elősegítve a gyógyulási folyamatokat.

A böjt segíti a béltisztítást, serkenti az anyagcsere- és oxidációs folyamatok végtermékeinek, a kívülről felvett káros anyagok, illetve mérgek kiválasztását. Felgyorsítja a zsírok, fehérjék, vitaminok, ásványok és egyéb alapanyagok távozását.

A savtalanítás és lúgosítás esetében a testünk savassága megszűnik, a sejtek működése pedig helyreáll.

A terápiás böjt enyhíti a fej- és hátfájás, az allergia és az emésztési zavar, túlsúly panaszait.

 

Böjttípusok

 

A folyékony nyers étrend alkalmával a frissen leturmixolt, lepréselt gyümölcsök és zöldségek levét fogyasztjuk el a nap folyamán.

A szilárd nyers étrend keretein belül friss gyümölcsöket és zöldségeket fogyasztunk.

Bővített nyers étrend: A szilárd étrendet teljes kiőrlésű gabonafélékkel, főzelékfélékkel, burgonyával egészítjük ki. 4-5 napnál tovább nem ajánlott.

Gyümölcssaláta: Különböző gyümölcsök, alma, körte, narancs, banán, kivi feldarabolásával készítünk egy gyümölcstálat, amelyet 5-6 étkezés alkalmával elfogyasztunk a nap folyamán.

M.G.