Ajánlott videó



Körkép extra -2- (2017.10.13.)

Az ÚKTV legfrissebb adása...

Aktuális programnaptár


Újpest által elnyert pályázatok


Újpesti Cseriti

Városkalauz - Újpest 2017


Városkalauz - Újpest 2017

Kapcsolatok











Az oldalt 9215056 alkalommal 6215399 látogató nézte meg a mai napig 2009.01.01. óta

Híd a víz felett

Tízesvillamos – különjárat


Csupa vas, híd meg korlát zúdult ránk, amikor a sziget felé bicikliztünk. Balról a Duna, jobbról a hídon a vasúti pálya, azon túl a téli kikötő sok-sok hajóval, amelyek javításra vártak.



Címkék:
Tizesvillamos
Mi meg csak hajtottunk a Népsziget felé. Közel volt, legalábbis a Római-parthoz képest feltétlenül. Aztán tovább a nagy hídon, a folyó felett. Még több vas, még több korlát, még több pálya. De nagyon jó volt száguldani a Duna fölött!

A történet valamikor azzal kezdődött, hogy a kétvágányú déli összekötő vasúti híd nem jelentett elégséges megoldást a dorogi szénmedence termékeinek a fővárosba és az Alföldre szállítására, ezért fölmerült egy északi összekötő híd szükségessége. Építése 1894 júniusában kezdődött, és huszonnyolc hónap kivitelezés után 1896. november 3-án adták át a forgalomnak.

A világháború nem kerülte el a hidat, 1944 nyarán és őszén több angolszász légitámadás érte, majd 1944 decemberében egy kivétellel az összes mederpillért felrobbantották. Az egyetlen épen maradt hídszakasz alatt a hajózási lehetőség megmaradt.

Az újjáépítés munkálatai során huszonkét darab 300-500 kilogrammos, ép gyújtószerkezettel ellátott légibombát emeltek ki a Dunából. A hídfők megépítése és a sínek fektetése 1955. május 1-jével fejeződött be.

A híd próbaterhelését a MÁV négy darab 424-es mozdonyával végezték 1955. május 4-én és 5-én. Az átadásnak nem volt akadálya.

Minderre természetesen nem gondolva, mi csak bringáztunk a Római-part felé. A szigeten egyszer-egyszer álltunk csak meg. Az egyik ilyen alkalommal a hídról suhancok dobáltak meg bennünket tekintélyes méretű kövekkel. Nem találtak el minket, de nekünk elment a kedvünk a szigetjárástól.

Mi az osztálytársakkal és barátokkal általában a Római-partra mentünk a Tungsram üdülőjébe, ami kellemes, hangulatos hely volt. Egyszer még randevúztam is az egyik kis faházban.

Amint eltelt a nap, hazaindultunk Újpestre. Egyesek a kis átkelőhajóval a Tungsram strandhoz, néhányan gyalog a híd felé mentek.

Egy ilyen alkalommal az osztálytársam (általánosban iskolatársam), a nagyszerű emlékű Lécz Ottó azt mondta nekem, amikor látta, hogy biciklivel vagyok: versenyezzünk, melyikünk ér előbb Újpestre?

Én a leendő apósom által készített, Sámson névre keresztelt biciklimmel voltam. Iszonyú vágtába kezdtünk, el a csónakházak előtt, át a hídon, repültünk, mint a szél, és nem sokkal, de én nyertem. Sámson nyert!

A híd átépítésére 1999-ben tanulmányterv, 2003-ban engedélyezési terv készült. Az acélszerkezet gyártása 2007 júliusában kezdődött Csepelen. A 160 tonna előszerelt egységeket a hídépítő cég bárkáin 500 tonna tömegű, 77-97 méteres szállítási-szerelési egységekké alakították, és felúsztatták a helyszínre.

Az utolsó vonat a régi hídon 2008. június 20-án éjszaka, az első szerelvény az új hídon 2008. szeptember 22-én gördült át.

RÉTI JÁNOS



Kiemelt témáink
Halassy Olivér Városi Uszoda Újpesti Párbeszéd Újpesti Piac Újpest Kártya Cseriti Szilas Park Újpesti Szakorvosi Rendelőintézet Görgey utca felújítása Nem Nagy Dolog! Áldozatsegítő Hálózat fejlesztése Újpesten A Bőrfestő Óvoda fejlsztése A Homoktövis utcai bölcsőde fejlesztése Tarzan Park Újpest Márkabolt Hahó Babák







Kapcsolatok