Gabonák újragondolva

A Föld lakóinak fő táplálékát a gabona adja, amely a legegyszerűbben újra termő növény – Lettner Annamária dietetikus tanácsai.

Gabonák újragondolva kép

A learatott gabonaszemek tartalmazzák a növényre jellemző tápanyagtartalmat. A magok héjában sok védőanyag van, ami a külső szennyeződésektől, behatásoktól véd. A belsejében található a csíra, a legértékesebb része a magnak, hiszen ebből nő ki a sziklevél és a gyököcske, az új növény sarja. Ebben van a legtöbb tápanyag, vitamin, ásványi anyag, zsírsav, enzimek és egyéb fitoaktív anyagok.

Amennyiben módunk van, használjuk az egész gabonaszemet. Mindenhol lehet kapni gabonapelyheket, amik lapított búza-, árpa-, rozs-, köles-, len-, zab- vagy hajdinamagok. Azonban a gabonafélék választéka egyre nő hazánkban. Nagyon értékes még a quinoa, kamut, barna rizs, amaránt, cirok, lupin, útifű is.

Készítsünk müzlit! A gabonaszemeket beáztatva puha magokat kapunk. Ez lehet víz, tea, gyümölcstea, zöldséglé, gyümölcslé, vagy tej, gabonatej. Így többféle ízű müzlit keverhetünk, több gabonából is. Hozzáadhatunk idénygyümölcsöket, rostokat, magvakat, mézet. Finom, tápláló reggeli étel. Tele van vitálanyagokkal és jelentős az enzimtartalma, egy igazi élő étel. Sósan is elkészíthetjük, reszelt zöldségek hozzáadásával.

A töltelékeket lazíthatjuk a pelyhekkel is. Rakott, töltött zöldségeket, fasírtot készíthetünk.

Levesbetétként is alkalmazhatjuk a gabonákat. Paradicsomlevesbe, krémlevesekbe, rántott levesbe, zöldséglevesekbe.

A puffasztott gabonák különféle ízesítéssel készülnek, magas rosttartalmú, laktató vendégváró lehet. Választhatunk a sós és édes ízek közül.

Gabonák csíráztatása sokféle felhasználást rejt. A csíráztatásra alkalmas magok kikelnek pár nap alatt. Salátákba, szendvicsekhez, kész ételekhez kínálhatjuk.

LETTNER ANNAMÁRIA dietetikus