Ajánlott videó



...Ahogy történt (2017.11.10.)

Az ÚKTV legfrissebb adása...

Aktuális programnaptár


Újpest által elnyert pályázatok


Újpesti Cseriti

Városkalauz - Újpest 2017


Városkalauz - Újpest 2017

Kapcsolatok











Az oldalt 9318131 alkalommal 6291945 látogató nézte meg a mai napig 2009.01.01. óta

Valahogy ki kell jutni a Duna partra


A Környezeti munkacsoport ülésével folytatódott az Integrált Településfejlesztési Stratégia (ITS) előkészítése. Az Újpest 2020 program keretében létrehozott három munkacsoport közül a környezetvédelemmel, épített és természetes környezetünkkel, a közlekedéssel, ezek fejlesztésével foglalkozó testület megbeszélése zárta az előkészítés első szakaszát.



Címkék:
Stratégia

Mint az ITS elkészítésének koordinációjával megbízott tervező cég képviselőjének megnyitójából kiderült, a szakemberek - hasonlóan a gazdasági illetve humán munkacsoporthoz - ebben az esetben is elkészítették a témával kapcsolatos, úgynevezett SWOT analízist, amely Újpest erősségeit, gyengeségeit illetve lehetőségeit térképezi fel, feltárva a lehetséges veszélyforrásokat is.

Az elemzésből kiderült, hogy a város "puffer" szerepet tölt be a térségben, amely magyarra fordítva a már általunk is ismert "északi kapu" funkciót jelenti. Újpest ugyanis az agglomerációs átutazók, az átmenő forgalom, földrajzi és közlekedési adottságai révén térségi központnak tekinthető, amelynek egyik funkciója a belső városrész, Budapest fő központjának tehermentesítése. Ahhoz azonban, hogy ezt a feladatot ideálisan betöltse, Újpestnek szüksége van helyi "alközpontokra" is, amelyek elosztják a terhelést. Ilyen alközpont jelenleg a Városkapu környéke, bár ez utóbbi jelenleg inkább csak intermodális csomópontként működik.

Ezzel kapcsolatban elhangzott, hogy a főváros területfejlesztési terveiben szerepel a 3-as metróvonal rekonstrukciója, és meghosszabbítása, az Aquincumi híd megépítése Óbuda és Újpest között, valamint a kerékpáros közlekedés fejlesztése is, B+R parkolók létesítésével. A város közlekedése, különösen ami az autókat illeti, meglehetősen rendezett, bár a lakossági parkolás okoz gondot. A tájékoztatóban elhangzott, hogy a fővárosi átlaghoz képest alacsony Újpest személygépkocsi-sűrűsége (azaz, hogy ezer lakosra hány autó jut). Az állomány azonban folyamatosan növekszik, ezért félő, hogy előbb-utóbb komoly parkolási gondokkal kell majd megküzdeni a városnak. Az ezért is javasolták a probléma ITS-ben történő rendezését.

A város nagy előnye, hogy számos természetes, vagy természet közeli területtel rendelkezik, ám nem jó, hogy ezeknek csak egy része számít védettnek. A kerület belső részein kevés a zöldterület, ami magyarázatot ad arra is, hogy miért dől meg épp nálunk évről-évre a hőmérsékleti rekord nyaranta. A kevés zöldfelület miatt ugyanis úgynevezett hőszigetek alakulnak ki a házak között. Hátrány az is, hogy a Duna és Újpest összeköttetése sem akadálymentes. A városnak pedig valahogy ki kell jutnia a Dunához - hangsúlyozta a szakértő a vállalkozókból, civilekből, lokálpatriótákból, és az önkormányzat képviselőiből, munkatársaiból álló grémium előtt.

A környezetvédelemmel, zöld energiával kapcsolatban elhangzott, hogy Újpest jól ellátott közművekkel, de kevés a megújuló energia felhasználási lehetőség. Bár a Halassy uszoda geotermikus rendszerrel épült, és ez jó iránynak tekinthető, van még számos lehetőség a környezetvédelem terén. A szakemberek példaként említették a közvilágítás LED-es technológiára cserélését, amely már közép távon komoly megtakarítást jelenthet az áramfogyasztásban a város számára. Megfontolandó javaslat, bár a közvilágítás nem kerületi hatáskörű feladat.  

A vízgazdálkodással kapcsolatban is hangzottak el javaslatok, amelyek egyrészt megtakarítást jelentenének, másrészt környezetvédelmi szempontból is előrelépésnek tekinthetők. Ilyen például az úgynevezett "szürke víz" alkalmazása. Semmi sem indokolja ugyanis, hogy a kertvárosi részeken, de akár a közparkokban is tisztított, értékes ivóvízzel locsoljunk, miközben például az esővizet nem használjuk ilyen célra.

A résztvevők említették, hogy a kisvárosi jelleget erősítendő, több közösségi térre lenne szükség. Néhányan annak a véleményüknek adtak hangot, hogy az Árpád úti járdák kiszélesítésével, és az úttest szűkítésével 2x1 sávra, visszaadhatnák a területnek a korábbi corso jelleget. Ez azonban a szakértők szerint nagyon komoly közlekedési nehézségeket jelentene, amelyeket talán csak a szintén tervbe vett Aquincumi híd megépülése enyhíthetne.

Az ITS előkésztésével megbízott három munkacsoport az akcióterületek, konkrét intézkedési javaslatok kidolgozásával folytatja hamarosan a munkáját, addig a szakértők elemzik és értékelik a megbeszéléseken elhangzott javaslatokat, és véleményeket.

(L.Z.)



Kiemelt témáink
Halassy Olivér Városi Uszoda Újpesti Párbeszéd Újpesti Piac Újpest Kártya Cseriti Szilas Park Újpesti Szakorvosi Rendelőintézet Görgey utca felújítása Nem Nagy Dolog! Áldozatsegítő Hálózat fejlesztése Újpesten A Bőrfestő Óvoda fejlsztése A Homoktövis utcai bölcsőde fejlesztése Tarzan Park Újpest Márkabolt Hahó Babák







Kapcsolatok